top of page

Liv en Elsa geld ingezameld voor Oekraïne

Updated: May 25, 2022


Je hoort het laatst overal in het nieuws. De oorlog in Oekraïne. Rusland die Oekraïne binnenvalt, mensen in Oekraïne die moeten vluchten en de Navo die meevecht tegen Rusland. Het is een vreselijke oorlog met nu al vele slachtoffers. Veel mensen willen graag iets kunnen doen voor deze slachtoffers. Ook de 2 meisjes Liv en Elza uit klas v1e en h1d hadden dit idee. Ze hebben daarom een actie gevoerd om geld op te halen voor Oekraïne en zijn vele slachtoffers. Met deze actie hebben ze dan ook maar liefs 564,83 euro opgehaald. Dit geld hebben ze overgedragen aan giro555. Ik was benieuwd wat ze precies gedaan hebben om dit geld op te halen en heb daarom Liv en Elza geinterviewd.


Ik: Liv en Elza, hoe zijn jullie op het idee gekomen om geld in te zamelen voor Oekraïne?


Liv: Door mijn moeder. Mijn moeder zit in de buurtapp waarin vaak gesproken wordt over bepaalde acties. Ze vroeg mij of het niet een leuk idee zou zijn als ik een actie opvoer om geld in te zamelen voor Oekraïne. Ik vond dat een leuk idee dus ik heb meteen aan Elza gevraagd of ze mee wou doen, en zij zei ja!


Ik: Leuk! Kennen jullie ook toevallig iemand persoonlijk die een slachtoffer is van deze oorlog?


Elza: Nee. Ik vind de oorlog in Oekraïne gewoon heel erg en wou wat kunnen doen!


Ik: Hoe hebben jullie dit geld precies ingezameld?


Elza: We hebben drie dingen gedaan. Als eerste heeft een leraar op het atc ons geholpen met tikkies sturen. We zijn alle docenten afgegaan om te vragen iets te doneren voor ons doel. Toen zijn we als tweede even bij de albert hein gaan staan. Alleen ging het daar niet heel goed… Vervolgens gingen we als derde geld ophalen in de buurt van Liv. Daarmee hebben we ook veel geld opgehaald.


Ik: Welke docent heeft jullie geholpen met het ophalen van geld?


Elza: Meneer Kalverda. Hij is mijn digitale wereld docent.


Liv: wij vroegen hem in eerste instantie om geld te doneren, en toen vond hij het ook leuk om mee te helpen. Hij heeft ons heel veel geholpen met de tikkie’s sturen naar de docenten.



Ik: Hadden jullie van tevoren al een idee van hoeveel geld jullie wouden ophalen?


Liv: Eerst was ons doel om 100 euro op te halen. Dus toen we al 200 euro hadden opgehaald waren we heel enthousiast. Daarna gingen we de buurt af waar ik in woon en werd het ineens 500 euro. Er waren namelijk al 2 mensen die 50 euro doneerde, dus dan heb je zo weer 100 euro erbij! Dan gaat het wel heel hard.

Ik: Hebben jullie nog een message naar andere die erover nadenken om Oekraïne te helpen?

Elza: Ja. Als je er over nadenkt om iets te doen voor de slachtoffers in Oekraïne bedenk dan dat al een klein iets een verschil kan maken!


- door Anne Schun

41 views0 comments

Recent Posts

See All

Interview met mevrouw Oomen

Intussen is het niet nieuws! Iedereen weet intussen al van het gala dat vanavond wordt gevierd, vandaag viert het ATC zijn 100-jarige bestaan met een groot Gala voor de onderbouw! 100 jaar is echt al

bottom of page